Świat perkusji poniósł niepowetowaną stratę, ponieważ 21 października, kilka tygodni przed swoimi sto ósmymi urodzinami, zmarła Viola Smith – jedna z pierwszych profesjonalnych perkusistek na świecie i nestorka branży perkusyjnej.
Viola Smith (z domu Schmitz) urodziła się 29 listopada 1912 r. w Mount Calvary, w stanie Wisconsin w USA. Miała siedem sióstr i dwóch braci, a każde z dzieci uczyło się gry na pianinie. Ojciec Violi stworzył dziewczęcą orkiestrę, składającą się z jego córek. Smith przypadła gra na perkusji, ponieważ inne instrumenty zajęte już były przez starsze rodzeństwo. Schmitz Sisters Family Orchestra (później Smith Sisters Orchestra) prowadził ojciec, a Viola występowała w nim w latach 20 i 30 XX wieku. W składzie zespołu znalazły się również: Irene Abler (z d. Schmitz) – puzon, Erma Schmitz – wibrafon, Edwina Schmitz – trąbka, Lila Schmitz – saksofon, Mildred Bartash (z d. Schmitz) – skrzypce basowe, Loretta Loehr (z d. Schmitz) – fortepian i Sally Ellenback (z d. Schmitz) – saksofon basowy.
Viola i Mildred założyły w 1938 r. The Coquettes – żeńską orkiestrę, która przetrwała do 1942 roku.
Smith w 1942 r. napisała artykuł dla magazynu Down Beat o wiele mówiącym tytule: „Dajcie szansę dziewczynom – muzykom!” („Give Girl Musicians a Break!”). Przekonywała w nim, że kobiety mogą grać równie dobrze, jak mężczyźni, pytała: „W czasach kryzysu narodowego, wielu czołowych instrumentalistów znanych zespołów zostało powołanych do wojska. Zamiast zastępować ich przeciętnymi muzykami, dlaczego nie pozwolić wybitnym instrumentalistkom zająć ich miejsce?”.
Również w tym roku Viola przeniosła się do Nowego Jorku. Pobierała tam nauki m.in. u legendarnego nauczyciela i mistrza gry na werblu – Billy’ego Gladstone’a. Dostała w tym okresie stypendium na znanym prywatnym konserwatorium Juilliard School i dołączyła do odnoszącego sukcesy zespołu dziewczęcego – Phil Spitalny Hour of Charm Orchestra. Później grała też z NBC Symphony Orchestra.
Nigdy nie skopiowano jej charakterystycznej konfiguracji 13 bębnów, w szczególności dwóch 16 – calowych tom – tomów na wysokości ramion.
Smith, jako członkini National Symphony Orchestra, nagrywała muzykę do filmów, a także występowała z Chickiem Webbem i Ellą Fitzgerald. Okrzyknięto ją „ najszybszą perkusistką” oraz „żeńskim odpowiednikiem Gene’a Krupy”.
Viola wystąpiła również na inauguracji prezydenta Harry’ego Trumana w 1949 r., a w latach 50 prowadziła własny zespół – Viola and her Seventeen Drums. Na swoim koncie ma również grę w latach 1966 – 1970 z zespołem Kit Kat Band. Grupa ta była częścią oryginalnej broadwayowskiej produkcji musicalu „Kabaret”.
Smith jeszcze do ubiegłego roku sporadycznie występowała z zespołami z Kalifornii.
Mistrzyni cierpiała na chorobę Alzheimera i zmarła 21 października 2020 r. w swoim kalifornijskim domu w Costa Mesa.
Tekst źródłowy: https://www.beatit.tv/zyciorysy-perkusyjne-viola-smith/