Muzyka odgrywa w filmografii bardzo ważną rolę i nie chodzi tu jedynie o musicale, w których muzyka to podstawa. Odpowiednia ścieżka dźwiękowa pomaga oddać emocje w konkretnej scenie, a kiedy scena jest długa i przez cały czas jej trwania żadna z postaci nie wypowiada żadnej kwestii, muzyka bardzo często wychodzi na pierwszy plan, budując nastrój i zapowiadając przejście do kolejnej sceny.

Muzyka odgrywa w filmografii bardzo ważną rolę i nie chodzi tu jedynie o musicale, w których muzyka to podstawa. Odpowiednia ścieżka dźwiękowa pomaga oddać emocje w konkretnej scenie, a kiedy scena jest długa i przez cały czas jej trwania żadna z postaci nie wypowiada żadnej kwestii, muzyka bardzo często wychodzi na pierwszy plan, budując nastrój i zapowiadając przejście do kolejnej sceny. To oczywiście zależy od zamysłu reżysera oraz zdolności kompozytora. Jeżeli sami planujemy zająć się tworzeniem muzyki filmowej, powinniśmy zdać sobie sprawę z tego, że konkretne instrumenty lepiej sprawdzają się do wybranych gatunków filmowych, a ponad to sama muzyka tworzona do filmów różni się budową od tej której słuchamy na co dzień dla rozrywki. Od czego zacząć? Na wstępie warto wsłuchać się w twórczość typowych kompozytorów filmowych, najlepiej skupić się na twórczości z wielu różnych, często zupełnie różnych od siebie gatunków filmowych. To jaki charakter będzie miała napisana muzyka, zależy przede wszystkim od kompozytora oraz tego czym się kieruje podczas jej tworzenia, a wspomnieć tu warto przede wszystkim o gatunku filmu do którego muzyka jest pisana czy o wymaganiach reżysera. Choć każdy instrument nadaje się do komponowania i nagrywania ścieżki dźwiękowej, to konkretne instrumenty lepiej sprawdzą się do wybranych gatunków.

Jednym z najbardziej uniwersalnych instrumentów używanych do tworzenia i nagrywania muzyki filmowej jest syntezator, który choć jest często mylony z keyboardem, znacznie się od niego różni. Syntezator jest instrumentem klawiszowym, który z założenia miał za zadanie możliwie jak najwierniej odwzorować istniejące już brzmienia, lub stworzyć własne. Oznacza to, że za jego pomocą będziemy w stanie stworzyć ścieżkę dźwiękową zawierającą brzmienia pianina, gitary, skrzypiec, organów oraz wielu innych. Bardzo często obok samych brzmień za zaletę syntezatora uważa się ogromną ilość wbudowanych efektów, którymi brzmienie można jeszcze bardziej wzbogacać. Użytkownicy syntezatorów mają więc możliwość nagrania muzyki do każdego gatunku filmowego. To jak zabrzmi dany syntezator zależy oczywiście od tego jaki wybierzemy model, a ceny zaczynają się często już w okolicach tysiąca złotych. Nie są to co prawda zaawansowane sprzęty, lecz nawet taki stosunkowo niedrogi instrument posiada prawdziwe bogactwo różnorodnych brzmień i nadaje się do amatorskich prac nad muzyką filmową. W wielu filmach można zaobserwować nagłą zmianę instrumentarium w konkretnym typie scen. Kiedy scenografia zmienia się na podmiejską, gdzie dominuje natura, drzewa czy łąki, wówczas bardzo często muzyka wybrzmiewa za pomocą instrumentów akustycznych, takich jak gitara, skrzypce czy harmonijka ustna. Choć syntezator bardzo często pozwala użyć brzmień gitary, to potrzeba droższego i bardziej zaawansowanego sprzętu aby brzmienie gitary było głębokie i naturalne. Jeśli potrzebujemy brzmienia gitary akustycznej, najlepiej po prostu nagrać gitarę akustyczną, przy czym nie potrzebujemy do tego celu drogiego instrumentu z wyższej półki, by brzmienie było głębokie i czyste. To jak zabrzmi nagrany dźwięk zależy nie tylko od tego jakiej gitary używamy, lecz w dużym stopniu od tego w jaki sposób ją nagramy, a do wyboru mamy cały wachlarz mikrofonów i sztuczek zastosowanych podczas rejestracji dźwięku. Dla przykładu jeśli mikrofon umieścimy na wysokości otworu rezonansowego, dźwięk będzie ciemny, ciepły i mocno basowy. Im dalej przesuniemy mikrofon w stronę mostka, tym dźwięk będzie jaśniejszy, a tony wyższe wyjdą nieco przed szereg. Jeżeli zależy nam na tym by gitara posiadała przyjemne, bogate brzmienie, dobrym wyborem będzie Yamaha F310, która jest jedną z najchętniej wybieranych gitar akustycznych w Polsce.

Same instrumenty to jednak nie wszystko, bowiem najważniejsza u kompozytora jest kreatywność. Wielu artystów do produkcji ścieżki dźwiękowej do filmu nie ogranicza się tylko do profesjonalnych instrumentów. W praktyce wszystko może być instrumentem, od tarcia smyczkiem o piłę, przez butelki z wodą, po zwykłe klaskanie. Często najbardziej banalny przedmiot może okazać się brzmieniowym strzałem w dziesiątkę jeśli dźwięk zostanie przepuszczony przez odpowiedni efekt. Przede wszystkim należy wczuć się w klimat filmu i za pomocą dźwięku oddać nastroje towarzyszące konkretnym scenom. Jeśli to się uda, nie będzie miało znaczenia czy kompozytor użył instrumentu czy jakiegokolwiek innego przedmiotu. To długa, trudna i żmudna praca, która zaczyna się od przygotowania merytorycznego na długo przed nagrywaniem, lecz tworzenie muzyki filmowej jest bez wątpienia warte pokonywania trudów i sprawia, że uczymy się patrzeć na muzykę z innej perspektywy.

Przy współpracy ze sklepem perkusyjnym Drumshop.pl

FB: https://www.facebook.com/AvantDrumShop/

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj