Nałóg palenia papierosów bardzo często odciska swoje piętno zarówno na portfelu jak i zdrowiu palacza. Powody do rozstania się wyrobami tytoniowymi są różne, ale każdy z nich może być równie istotny. Najważniejsze to znaleźć metodę na rzucenie nałogu, idealną dla konkretnego przypadku. Co można zrobić aby na zawsze pożegnać się z paleniem papierosów? Podpowiadamy.

Zamień tradycyjny papieros na e-papieros

Nie bez powodu na opakowaniach tradycyjnych wyrobów tytoniowych pojawiają się drastyczne zdjęcia różnych powikłań pochorobowych. Jest to związane z dyrektywą Parlamentu Europejskiego, wobec której producenci papierosów mają obowiązek informowania swoich konsumentów o ewentualnych konsekwencjach zażywania ich produktów. Jednoznaczne fotografie pokazują skutki palenia wywołane przez substancje smoliste, tlenek węgla i tysiące innych niebezpiecznych dla życia i zdrowia materiałów, które są wchłaniane do organizmu wraz z dymem papierosowym.

W celu zmniejszenia ilości nikotyny oraz ograniczenia groźnych związków chemicznych, wchodzących w interakcję z różnymi systemami w ciele człowieka, coraz więcej osób sięga po alternatywę, jaką jest e-papieros. Ze względu na to, że jest to relatywnie nowe urządzenie, badania nie są w stanie jednoznacznie wskazać, czy jest to rozwiązanie całkowicie bezpieczne dla zdrowia użytkownika. Można jednak zauważyć, że osoby, które zdecydowały się na korzystanie z e-papierosa w celu rzucenia nałogu, odczuwają mniejszy trud w ograniczeniu ilości zażywanej nikotyny. Może to być zatem jeden ze sposobów na pożegnanie się z paleniem papierosów.

Nikotynowa terapia zastępcza

Na rynku dostępnych jest wiele środków zawierających różne dawki nikotyny, dzięki którym można zastąpić tradycyjne papierosy. Są to np. plastry nikotynowe, gumy do żucia, tabletki do ssania, a nawet inhalatory. Dzięki takiej metodzie na rzucenie nałogu, palacz ma możliwość kontrolowania ilości nikotyny dostarczanej do organizmu, a także może liczyć na zmniejszenie łaknienia powyżej substancji. W związku z tym nie ma ochoty na zapalenie papierosa. Nikotynowa terapia zastępcza jest dostępna w każdej aptece i nie wymaga recepty.

Farmakologia

W niektórych przypadkach wymagana jest ingerencja lekarza i przepisanie osobie w nałogu leku na receptę. Najczęściej stosowane środki na walkę z paleniem papierosów powstają na bazie cytyzyny oraz warenikliny. Substancje te sprawiają, że palacz nie odczuwa przyjemności z palenia, a nawet może czuć do niego niechęć. Co więcej, zmniejszają one odczuwane objawy odstawienia substancji uzależniającej.

Motywacja wewnętrzna i zewnętrzna

Istotne jest również, z jakiego powodu ktoś rezygnuje z nałogu. Może to być motywacja wewnętrzna np. koncentracja na zdrowiu, dobrym samopoczuciu lub środkach finansowych. Ale zachęta może pochodzić również z zewnątrz. Motywować do działania mogą osoby z najbliższego otoczenia, a nawet pracodawca. Nagrodą za ograniczenie palenia a w końcu całkowite zrezygnowanie z nałogu, może być np. premia pieniężna czy wymarzony prezent. Ważne aby znaleźć cel, w którego osiągnięciu pomoże rozstanie się z nałogiem palenia papierosów.

Aktywność fizyczna

Odstawienie nikotyny może powodować nieprzyjemne objawy takie jak rozdrażnienie, problemy z koncentracją, czy mdłości. Co więcej, wzrasta poziom łaknienia, a więc nietrudno o szybkie przybranie nadprogramowych kilogramów. Dlatego warto postawić na zdrowy tryb życia i oprócz odpowiedniej diety i braku papierosów, zażywać codziennie optymalnej dawki aktywności fizycznej. Aby nie zniechęcić się już na początku najlepiej zacząć od czegoś prostego. Jogging, szybki marsz, basen, rower, rolki czy lekkie ćwiczenia cardio. Poprawią przepływ krwi i tlenu, dostarczą endorfin i usprawnią metabolizm. Dzięki temu poczucie szczęścia dostarczane będzie przez ćwiczenia, a nie nikotynę.

Najważniejsze to znaleźć sposób, który motywuje do działania i wspiera w rzuceniu szkodliwego nałogu. Niezależnie od tego czy będzie to e-papieros, podwyżka, lepsza kondycja czy dodatkowe pieniądze na przyjemności – warto szukać metody skrojonej pod swoje indywidualne potrzeby.

5 sposobów na stopniowe rzucenie palenia
Rate this post

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here